Hur ökar vi publiksiffran?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
krysset

Hur ökar vi publiksiffran?

Post by krysset » 09 Aug 2019, 09:34

Visst vill vi har mera folk i Arenan? Har vi idéer om hur vi ska bära oss åt?
Hallen borde oavsett motstånd vara fylld i premiären av shl oavsett motstånd. Luleå är självklart att det ska vara fullt.
Visst borde hemmasnittet öka med 3-500 åskådare per match?
NP gör ett fantastiskt jobb men de kan inte på eget hand göra hela jobbet. Spelarna gör bra PR med brännbollen, första träningen och nu PR mässigt bra kapten vilket även Jimmie var. Sportchefen verkar slipad och Norran följer skridskoskär på träningen.
"Kvinnan.hatar den starke som faller, men älskar den veke som står"

Skidrow

Re: Hur ökar vi publiksiffran?

Post by Skidrow » 09 Aug 2019, 09:52

Var det någon brännboll iår?

krysset

Post by krysset » 09 Aug 2019, 10:45

Japp en dryg vecka sedan. Hade ingen möjlighet att vara där men brännboll var det. Blandade lag.

lobo

Post by lobo » 09 Aug 2019, 12:24

Har genom åren pratat med Robzon, Pea, Billing, tyvärr händer inte mycket, för lite crazy, för mycket stenhård budget. Jag menar dock att det är många små förändringar som ska göras. Fixa det som skaver.

Här är mina ostrukturerade brainstorming idéer som jag bollat med ovanstående.

De viktigaste av nedan;
Målsättning bästa publikstad (måste bestämma sig), skapa rivalitet och hype, flexibla biljettlösningar, enkelhet på arenan (kiosk, bar, parkering etc)

- - - - - -
PUBLIKEN

Frågan som bör ställas är hur får du dom som är marginellt intresserade att se fler matcher? De "trogna" är nog där så ofta vi kan. Det är "sällan-besökarna" som måste lockas dit, och då ska dom få uppleva nåt alldeles speciellt. Varje sällan-besökare är en potentiell åter-besökare!! Jag förstår att det krävs ganska hårt arbete för att faktiskt locka flera hundra "extra" varje omgång, men jag tror det går! Många många många små men viktiga förbättringar skulle göra att vi lyfter hästlängder före övriga föreningar. Intresset och hjärtat för AIK är enormt stort i hela bygden. Vi kan bli bäst på detta också!

Största problemet är kanske inte att AIK förlorar rent ekonomiskt på att det inte är fullt, MEN det är ett problem att:

1. Det inte KÄNNS fullt

2. Det inte SER fullt ut

3. Snackas på stan och i media om att det är dåliga publiksiffror

4. Kommentatorer kommenterar den dåliga publiksiffran i negativa ordalag ("vaddå hockeystad!?)

Detta medför att folk tror att ingen är där.. Istället ska man ha känslan att ALLA är där, jag måste också dit! Snacket måste vändas, och då måste det kännas välfyllt! Varenda match!

Framförallt så är det en MÖJLIGHET!! Det borde verkligen prioriteras. Hockeysverige ska undra, hur lyckades dom med detta, också ;-)

Att jag är frustrerad beror egentligen på allt som kunde vara så mycket bättre!

Med det intresse som faktiskt finns i denna stad så finns inga ursäkter. Snacka om guld-läge även på arrangemanget ;-)

Åtgärder (utan inbördes ordning)

- Rivalitet

Profilera kommande matcher mycket hårdare

Redigera ihop "Motståndarspecifika" highlights som kan gå på jumbon.. Slow-motion med bra kommentator (ref NFL "Highlight reel" Gåshud varje gång!)

Dessa motståndarspecifika- rivalitetshöjande- publiklockande- filmer ska sen gå på SVT Västerbotten, TV4 Lokalt samt Norran

dagarna innan hemmamatch. Alla ska veta vem som kommer hit för att få torsk härnäst!

De ska även rulla på Turistbyrån, InterSport, CK, hemsidan, Facebook

- Utanför arenan inför match

Ordna så att sponsorer får ha tält och arr utanför, inför match, Tema..?

Eldar / facklor

barbecue, hamburgare

Storbandsmusik

Sky light / sky tracker borde sitta på Arenans tak (entren) Kan väl kommunen sponsra oxå att användas till alla arr på SKA

"Älska 0910" hemma

Studiebesök, bollplank andra arrangörer. Sportresearrangörer som varit i USA flera ggr, där dom helt enkelt är bäst på sånt här.

Tänk en sådan matcharrangör kombinerat med våran genuina publikkultur / intresse!

- Pauser

Bort med domare och spelare på en gång!

Låt lokala föreningar visa upp sig. Samarbete med Fritid Ske-å. Hundspann, Bågskytte, Trolleri, Soo-Shim vad som helst.

Säkert massor av föreningar som vill visa upp sig. Är det bara 3-5 minuter fryser inte ens en halvnaken brottare ihjäl

Bättre ljud på intervjuerna och matchstudio i pausen

Kiosk: Sätt upp ALLA individuella priser med stor och TYDLIG text ovanför varje kiosk så folk vet vilka sedlar och mynt som ska fram.

Idag när man kommer fram vet man ju inte ens se vad en kaffe kostar! Varje köp skulle kunna ta 50% kortare tid!!

Se till att ha kylda drycker i alla stånd, även korridorerna!

- Biljetter

Teman och ”specialkvällar” = jättebra

Familje = jättebra

Det är rad 1, 2, östra samt ståplats som behöver fler spontanbesökare

Mängdrabatt på vissa sektioner, typ östra sitt. >4 = 175:-/st,  >8 = 150:- /st,   >16 = 125:- /st så kanske företag och kompisgäng går oftare

Filma, gör reportageserie, visa i reklamfilmer (!) att det är skithärlig stämning på västra! Bättre än sittplats! Billigt! Ofarligt! Familjärt! Och faktiskt inte så jobbigt som folk tror

Klippkort.

Ha alltid ett biljettstånd på torget under matchdag!

Premier League grejen? Andrahandsmarknad för enstaka matcher när säs.kort innehavaren inte kan gå? Sälj den platsen vidare till rabatterat pris. Alla vinner, och det ser fullsatt ut! PeA sa att det var           på G av Ticnet??

T-shirt vid köp av sittplats i slutspelet

- Målsättning! Kaxighet

Hockeytown Sweden. Har grymt rykte nu som hockeyförening! Finns inget (!) som gör att vi inte skulle kunna bli hetaste hockeystaden

Nu ska vi bli bästa publikföreningen

Mata budskap:

"Vi finns överallt"

"6000 och du"

"Vi underhåller Skellefteåborna"

"I Skellefteå går 10% av befolkningen på varje match!"

Bli känd som bästa värdförening för borta-publiken

Tryck upp ramsor i matchprogrammet

Beskriv att det INTE är pinsamt att klappa händerna, eller be någon profil föregå med gott exempel

Ta aldrig efter dessa ”klappor” från andra arenor

Filma, med grymt ljud, från båset och uppåt när det är bra tryck!! Tror inte gemene man förstår hur mycket det påverkar spelarna när det drar igång,

Profilera denna 6'e utespelaren!

Hoppas verkligen att alla förslag som kommer in kan ge er idéer och att vi tillsammans kan göra vad vi kan för att förbättra!

Vi ger oss inte! Bäst i Sverige, på allt!!

- - - - -

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway

krysset

Post by krysset » 09 Aug 2019, 12:36

Mycket kloka idéer.
Mkt av det du nämner är värt att pröva behöver inte kosta mkt.
Tänkte att låt någon i publiken intervjuas i pauser analyser från åskådare.

ossian

Post by ossian » 09 Aug 2019, 12:37

Harlig pepp i detta inlagg.

Kan direkt skriva under pa rivalitet. Det ar det som gor att man brinner for ligan, det som ar kul. Man vill krossa rivalen, man kommer ihag tidigare drabbningar. Det har kan hela ligan gora battre och vi ska ga i braschen.

Familjepaket, mycket bra ide nar vi moter Oskarshamn eller Malmo etc. Kop tva biljetter och fa tva gratis.

En annan sak som manga klagat pa ar att trogen publik kanns som de at tagna gor givet. Kontakta alla som jolt biljett och gor olika undersokningar, fa ideer, fa publiken att kanna sig delaktig och lyssnad pa.

Gezim

Post by Gezim » 09 Aug 2019, 14:32

Riktigt bra ideer. Blev peppad av inlägget

Trollet

Post by Trollet » 09 Aug 2019, 20:51

Väldigt mycket av det där görs ju redan. Jag får känslan av att listan är gammal och inkopierad? 6000 och du är ju inte 6000 längre och matchprogrammet togs bort för flera år sedan.

Däremot finns det ju en hel del kvar som inte är genomfört.

Att däremot försöka kopiera Nordamerika är det sämsta vi kan göra. Sport där och sport här är två totalt olika saker. Hela bygdens lag-grejen är rätt tänk och det är otroligt långt ifrån hur man säljer sport i Nordamerika.

Temagrejen är provad på alla sätt och vis. Bra att man inte gör så längre. Mer fokus på kärnan nu, dvs ishockeyn. Ska man bygga en trogen publik gör man det inte med varken westernkväll eller ponnyridning. Och i en så här liten stad finns inte underlaget för att ha en publik byggd på sällanbesökare.

"Istället ska man ha känslan att ALLA är där, jag måste också dit! "

Exakt det där är grejen. Då måste sporten stå i centrum.
Medgångssupportrar är som släktingen som kommer när det vankas hummer och champagne, men inte är med när sommarstugan ska målas om.

p-play

Post by p-play » 09 Aug 2019, 21:45

Trollet wrote:
09 Aug 2019, 20:51
Hela bygdens lag-grejen är rätt tänk och det är otroligt långt ifrån hur man säljer sport i Nordamerika.
"Hela bygdens lag -grejen" är ett totalt feltänk. Jag rekommenderar att du åker runt i Stockholm samma kväll som en bortamatch mot Djurgården och du kommer att upptäcka knattar med halsdukar och mössor med vårt klubbmärke på. Både barnen och föräldrarna pratar utbredd stockholmska så de har antagligen ingen naturlig koppling till bygden. Många av dem blev antagligen supportrar under åren när vi dominerade SHL. Ingår de i bygden? Istället för att exkludera potentiella supportrar borde fokus vara på hur man skall inkludera människor och expandera supporterbasen.

Det har tidigare listats förslag här på forumet som även har framförts. Inget kommer att bli bättre så länge Pea (och kanske en del andra) är kvar. Smarta temakvällar där det verkligen erbjuds något extra för familjer är definitivt inte ett feltänk då det kan locka personer som är mer intresserade av en happening än hockeyn. Jag håller dock med om att ponnyridning eller westernkväll inte är aktiviteter som tillför något.
Last edited by p-play on 09 Aug 2019, 22:32, edited 2 times in total.

lobo

Post by lobo » 09 Aug 2019, 22:17

Trollet ; jo mycket är gammalt och inkopierat, därav referenser till Robzons tid. Hade delar av dessa idéer innan vi vann igen 2013. Billing lyssnade dock när jag fick till ett lunchmöte med honom, men det är jobbigt att sticka ut och göra crazy när målet är att hålla budget. Tragiskt på nåt sätt att det mesta ändå är sant och skulle kunna göras 6 år senare. AIK har 0 vision att göra det bästa av intresset i stan och det stör mig mest av allt...

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway

Chippen

Post by Chippen » 10 Aug 2019, 01:41

Det som måste göras att man byter fokus från de som redan är där tilö de som knappt är där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.

krysset

Post by krysset » 10 Aug 2019, 11:40

Tragiskt är ölpriserna inkl den blixthastighet att få en i pausen. Blir plunta snart eller sk bandy portfölj.

Bättre pausunderhållning och jag tror på att en speaker går runt i pausen och före match med kamerateam och intervjuar åskådare.

Kämpa för att gemene man vet att det är match. Banderoller på stan ovanför vägarna.

Få unga människor att komma på matcherna. Ok förr spelade alla ungar hockey i någon form och deras fäder gillade hockey och fotboll.

kriwi

Post by kriwi » 10 Aug 2019, 22:19

Prio 1,2 och 3 är att få klacken och dess kärna att fortsätta växa. En bra stämmning på ståplats betyder otroligt mycket för att locka övrig publik till arenan. Sedan finns naturligtvis andra saker man också kan och bör förbättra.

krysset

Post by krysset » 10 Aug 2019, 23:05

NP gör ett bra jobb. Viktigast är att fylla sittplatser få folk till arenan istället för kika på Text TV, hos grannen eller på puben.
NP har ingen del i att AIK inte lyckats med det jag nämnde.

kopitar

Post by kopitar » 11 Aug 2019, 12:52

krysset wrote:
10 Aug 2019, 23:05
NP gör ett bra jobb. Viktigast är att fylla sittplatser få folk till arenan istället för kika på Text TV, hos grannen eller på puben.
NP har ingen del i att AIK inte lyckats med det jag nämnde.
Folket lär inte strömma till arenan, i fall det är 7 tappra som sjunger på ståplats. Ökat tryck på ståplats, ökat tryck på sittplats. Det går hand i hand skulle jag säga, men det är mer saker som måste bli bättre. Tex parkering och köer i allmänhet.

StigVig

Post by StigVig » 11 Aug 2019, 16:24

Offensiv hockey med mer mål då kommer publiken tillbaka.
Dödgrävarhockeyn likt Fuleås Tråkhockey tror jag inte publiken vill se något mer av.
Hellre vinna med 8-7 än 1-0
Krossa Skiten!!!!!

shaquille

Post by shaquille » 11 Aug 2019, 17:03

Summa sumarum är att det finns 1000 saker att göra och att idéer finns, måste bara finnas nån som är mottaglig för dom och kan sätta igång med det omg.

ante08

Post by ante08 » 12 Aug 2019, 13:55

Hörde att i Örebro kan man få ett årskort för 6000 för sitplats medans vi här i Skellefteå ligger runt tio paapp ungefär. Har hört att det är väldigt många som väntar i det sista den här säsongen man kan väl hoppas att Klubben försöker fånga upp dessa personer på något sätt.

snorhyveln

Post by snorhyveln » 12 Aug 2019, 15:50

Ställ Jimmie på Maxi, COOP, Kvantum. Han säljer garanterat 500 sittplats på en vecka.

marre

Post by marre » 12 Aug 2019, 15:54

Signa en stjärna med lokal anknytning,typ Oscar Lindberg.

Miklosoft

Post by Miklosoft » 12 Aug 2019, 16:40

lobo wrote:
09 Aug 2019, 12:24
Har genom åren pratat med Robzon, Pea, Billing, tyvärr händer inte mycket, för lite crazy, för mycket stenhård budget. Jag menar dock att det är många små förändringar som ska göras. Fixa det som skaver.

Här är mina ostrukturerade brainstorming idéer som jag bollat med ovanstående.

De viktigaste av nedan;
Målsättning bästa publikstad (måste bestämma sig), skapa rivalitet och hype......
Helt rätt.. Håller nog med om allt. Framförallt rivaliteten.. HV var ju dom som kändes som dom hetaste matcherna efter den fula tacklingen på Dimitrakos tex..

Framhäv dom som kommer från bygden.. Är viktigt för "Våra spelare" känslan.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---

Sed

Post by Sed » 12 Aug 2019, 19:30

ante08 wrote:Hörde att i Örebro kan man få ett årskort för 6000 för sitplats medans vi här i Skellefteå ligger runt tio paapp ungefär. Har hört att det är väldigt många som väntar i det sista den här säsongen man kan väl hoppas att Klubben försöker fånga upp dessa personer på något sätt.
9195 kr i mitten i Skellefteå. 6700 som max i Örebro.

Vem betalar 9k?

Chippen

Post by Chippen » 12 Aug 2019, 21:25

Nu ska det väl sägas att de flesta av de dyraste biljetterna i mitten, högt upp, bokas av företag och inte av privatpersoner.

Utan att kolla vad som ingår i nu då Örebros årskort, så går ju hos oss bland annat: 31 hemmamatcher (SHL, CHL och träningsmatcher), alla j-matcher, årskort på Hockeybussen, uppsnack i Sportbaren inför varje match med tränare och lite mera.

Sedan försöker jag läsa om det ink eller exklusive slutspel men utgår från att det är exkl.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.

ossian

Post by ossian » 13 Aug 2019, 10:49

Andra har tidigare namn Farjestad som gatt fran daliga publiksiffror till en valfylld hall. Hur kunde de gora det? De har val inte spelat nagon dromhockey men anda har de lyckats vanda trenden. Kika pa dem. Aven Lulea har lyckats bra. Tva stader med likheter till oss. Djurgarden och Frolunda kan inte vi jamfora oss med.

Jag tycker sjalv att var publik ar lite bortskamd om jag ska vara arlig. Nyttigt med en motgang och sen ta ett omtag.

Post Reply