Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen

Re: Publiken

Post by Chippen » 28 Oct 2018, 18:02

Såg nu att man kan köpa biljetter i förbutiken på ICA Kvantum och att deras PRO-rabatt på tisdagar även gäller biljetterna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.

Empress

Post by Empress » 01 Dec 2018, 21:33

Hemmasnittet nu 4519 personer.

I det ett fullsatt derby samt en gratismatch på 5500.
Var tror ni det landar till slut?

kopitar

Post by kopitar » 01 Dec 2018, 23:37

Empress wrote:
01 Dec 2018, 21:33

Fråga Billing :lol: han kommer säga "ehm så här dåligt trodde jag inte att de var. Eller jag trodde allt skulle lösa sig"

Vad har du gjort för att försöka få upp siffrorna jag menar du är marknads/försäljningschef?

"Ehhh jag har fikat och hoppas att alla vill komma och se världens bästa AIK"

Empress

Post by Empress » 01 Dec 2018, 23:53

kopitar wrote:
01 Dec 2018, 23:37
Empress wrote:
01 Dec 2018, 21:33

Fråga Billing :lol: han kommer säga "ehm så här dåligt trodde jag inte att de var. Eller jag trodde allt skulle lösa sig"

Vad har du gjort för att försöka få upp siffrorna jag menar du är marknads/försäljningschef?

"Ehhh jag har fikat och hoppas att alla vill komma och se världens bästa AIK"
Finns bara två saker som skulle fylla arenan: Fri entre eller ett lag som vinner matcher och toppar serien.

Chippen

Post by Chippen » 02 Dec 2018, 08:47

Fast man måste ju även säga att laget spelar ju inte in publiken i arenan heller.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.

Empress

Post by Empress » 02 Dec 2018, 10:14

Om man utgår att ytterst få vill köra mer än 45 minuter för att se en match, då måste skellefteå ha klart minst upptagningsområde i shl? Hur många bor 0-45 min med bil från Ladan? 50000 personer? Varav säg 60 pct är intresserade av ishockey för att överväga gå. Då är vi nere på 30000 personer. Av dessa är kanske 20 pct barn eller gamla/sjuka. Nere på knappa 25000 pers.
Av dessa har 50 pct andra orsaker att inte vilja eller kunna gå. 12500 personer kvar.
Ok det var en analys fritt taget efter en kopp kaffe...
Hit me.
Last edited by Empress on 02 Dec 2018, 10:16, edited 2 times in total.

lundkvist

Post by lundkvist » 02 Dec 2018, 10:15

Chippen wrote:
02 Dec 2018, 08:47
Fast man måste ju även säga att laget spelar ju inte in publiken i arenan heller.
Motståndare som t.ex Brynäs eller Mora bidrar inte särskilt mycket till produkten. Vad får man för match när Raggargängen får härja fritt, Jo målsnålt, hafsigt och lågt tempo. Gårdagens match var tragisk att se, det finns ju tyvärr saker som varken publiken eller AIK kan påverka.

dovienya

Post by dovienya » 02 Dec 2018, 10:56

Ledin, Jimmie, Jämtin, Tollefsen, Rahimi, Elias Pettersson, mfl drar också folk. Om man promotar kampen och rivaliteten, vill säga...
Ligan är helt urvattnad på profiler, och de profiler som ändå finns blir urvattnade av meningslösa pausintervjuer.
Göteborgarns pausintervju med en asförbannad Jocke var ett skönt undantag. Han skulle ha pressat honom lite hårdare, bara;)

Empress

Post by Empress » 02 Dec 2018, 11:08

Örebro är en medelstorstad (stor med norrländska mått).
Dom har 200 importer i laget, jag kan inte nämna en bra junior från Närke, samt man har varit i botten hela shl- tiden. Man tycker nyhetens behag med shl borde ha svalnat. Ändå snittar man 5100/5300 personer - i princip utsålt. Vad gör Örebro som inte Skellefteå lyckas med?
Kom inte och säg vi har skellefteå-födda juniorer i laget-
Albin, Albin och Albin kommer alla från andra orter.
Bygdens lag tror jag inte får folk att gå på matcherna.

Sed

Post by Sed » 02 Dec 2018, 12:11

Medelstor? Sjunde största kallar jag över medel....

Men visst har de lyckats hålla kvar publiken år efter år.

Empress

Post by Empress » 02 Dec 2018, 12:18

Sed wrote:
02 Dec 2018, 12:11
Medelstor? Sjunde största kallar jag över medel....

Men visst har de lyckats hålla kvar publiken år efter år.
Ok du har rätt. Annars kan jag tycka det finns bara en stor stad och två halvstora. 50000-100000 lite shit the same. Men det går under ämnet subjektiv geografi

p-play

Post by p-play » 02 Dec 2018, 12:32

Det här har behandlats många gånger och det är en kombination av många saker som gör att publiken stannar hemma. Jag såg Löven-Modo häromkvällen och insåg att jag nästan glömt bort hur kul hockey kunde vara. Valfri allsvensk match har större underhållningsvärde än våra matcher numera. Att åka snabbt genom mittzonen för att dumpa pucken i hörnet och sedan genomföra handbollsanfall i långsamt tempo där man håller i pucken i en minut och avslutar med ett alibiskott i magplattan eller i värsta fall på täckande forward skapar liksom ingen puls. Vi är svensk mästare i ytterzonsspel och matcherna blir därför händelsefattiga. Lägg därtill till inkompetenta marknadsförare och halvrisiga matcharrangemang och du har bäddat för dåliga publiksiffror. Lägg ytterligare till att man måste ställa sig upp i varenda avblåsning för att släppa fram publik och det blir liksom trevligare att sitta hemma under många grundseriematcher där det inte gäller så mycket. Socialslutspelet har gjort serien till en transportsträcka för många lag. Priset på sittplatsbiljetter har inte så stor betydelse som många säger. Det påverkar visserligen barnfamiljer, men för de flesta är det mer en ursäkt för att kunna stanna hemma. Vår nedgång började redan för många år sedan både vad gäller klubben i stort och det sportsliga. Det enda rätta är att börja byta ut en del folk och få in välutbildade människor med nya idéer som är villiga att tänka nytt, men det är inte helt lätt då de som sitter på nuvarande positioner naturligtvis gör allt för att hänga sig kvar samtidigt som de håller varandra om ryggen.
Last edited by p-play on 02 Dec 2018, 12:37, edited 1 time in total.

nishog04

Post by nishog04 » 02 Dec 2018, 12:34

Jag har slutat gå eftersom allt jag vill se i en hockeymatch i princip har plockats bort. Man får aldrig se en vettig tackling längre. Det enda som sker är att spelarna petar med klubban och "står rätt" hela tiden. Dessutom har domarna inte fattat konceptet med att "få med sig utvisningar", utan istället går dessa idioter på tricket när spelarna nyper fast motståndarklubban i armvecket i princip varje gång.

Jag orkar inte se gruffet framför mål vid varje avblåsning. Det gör mig bara irriterad för det händer aldrig någonting annat än att en från varje lag åker ut. Slå varandra på käften om ni ska vara tuffa efter avblåsning!

Jag orkar inte se matcher där merparten lag försöker vinna genom att göra färre misstag än motståndaren = SJUUUUUUUKT tråkig hockey.

Jag vill inte betala för att se hur jävla dåliga domarna är - varje match, varje säsong. Vare sig AIK får domslut emot sig eller om något annat lag drabbas av skitdomslut blir jag förbannad. Palushaj konstaterade igår att domarna inte gillar amerikaner. Han har fel, för domarna är helt enkelt värdelösa. Lasu-Nilsson hade rätt: "Kasta domaren åt helvete!"

Special Brew

Post by Special Brew » 02 Dec 2018, 12:35

p-play wrote:
02 Dec 2018, 12:32
Det här har behandlats många gånger och det är en kombination av många saker som gör att publiken stannar hemma. Jag såg Löven-Modo häromkvällen och insåg att jag nästan glömt bort hur kul hockey kunde vara. Valfri allsvensk match har större underhållningsvärde än våra matcher numera. Att åka snabbt genom mittzonen för att dumpa pucken i hörnet och sedan genomföra handbollsanfall i långsamt tempo där man håller i pucken i en minut för att sedan avsluta med ett alibiskott i magplattan eller i värsta fall på täckande forward skapar liksom ingen puls. Vi är svensk mästare i ytterzonsspel och matcherna blir därför händelsefattiga. Lägg därtill till inkompetenta marknadsförare och halvrisiga matcharrangemang och du har bäddat för dåliga publiksiffror. Lägg ytterligare till att man måste ställa sig upp i varenda avblåsning för att släppa fram publik och det blir liksom trevligare att sitta hemma under många grundseriematcher där det inte gäller så mycket. Att SHL har skapat ett socialslutspel gör att grundserien är mindre viktig. Priset har inte så stor betydelse som många säger. Det påverkar visserligen barnfamiljer, men för många andra är det mer en ursäkt för att kunna stanna hemma. Vår nedgång började redan för många år sedan både vad gäller klubben i stort och det sportsliga. Det enda rätta är att börja byta ut en del folk och få in välutbildade människor med nya idéer som är villiga att tänka nytt, men det är inte helt lätt då de som sitter på nuvarande positioner naturligtvis gör allt för att hänga sig kvar samtidigt som de håller varandra om ryggen.
Håller med.

LeeGoren

Post by LeeGoren » 02 Dec 2018, 22:35

Håller inte alls med jämförelsen med HA och underhållningsvärde. Hockeyallsvenskans kvalitet är stundtals svag och att se matcher där Hästen, Tingsryd, Pantern, Almtuna tex spelar är verkligen ingen höjdare. Har sett otaliga matcher den här säsongen i HA som är fruktansvärt svaga, med hårresande brist både på coaching och spelförståelse hos spelarna. Det är alldeles för många spelare i HA som är bra på skridskorna och har bra fys men som verkligen inte har någon som helst spelförståelse. De faller bort från SHL pga avsaknad av spelintelligens och hamnar i HA. Därför är det också en serie med hög fart, bra fysade spelare men svag kvalitet i övrigt. Värst är nästan Björklöven. Stundtals rent deprimerande att se och jag förstår att Lennart Holmlund är tokig varje sen fredagkväll.

Chippen

Post by Chippen » 02 Dec 2018, 23:31

lundkvist wrote:
02 Dec 2018, 10:15
Chippen wrote:
Motståndare som t.ex Brynäs eller Mora bidrar inte särskilt mycket till produkten. Vad får man för match när Raggargängen får härja fritt, Jo målsnålt, hafsigt och lågt tempo. Gårdagens match var tragisk att se, det finns ju tyvärr saker som varken publiken eller AIK kan påverka.
Fast lägsta siffran har väl haft mot Frölunda en löningsdag oxå.

lundkvist

Post by lundkvist » 03 Dec 2018, 18:05

Chippen wrote:
02 Dec 2018, 23:31
lundkvist wrote:
02 Dec 2018, 10:15
Chippen wrote:
Fast lägsta siffran har väl haft mot Frölunda en löningsdag oxå.
Mm, det tråkiga spelet är det då inget som håller mig borta från arenan, en del är ju självplågare.

Balotelli

Post by Balotelli » 04 Dec 2018, 18:04

” Skellefteås fans brukar inte komma hit då det handlar om CHL eller SHL ”/ chris härenstam. Ganska kul ändå

Empress

Post by Empress » 17 Jan 2019, 22:38

3750 idag

Fortsätter det så här, så ligger aik snart sist i hemmaligan.
I siffran finns en 5500 gratismatch.

SKE 4460
RBK 4380
TIK 4145
MIK 4132

kopitar

Post by kopitar » 17 Jan 2019, 22:55

Empress wrote:
17 Jan 2019, 22:38
3750 idag

Fortsätter det så här, så ligger aik snart sist i hemmaligan.
I siffran finns en 5500 gratismatch.

SKE 4460
RBK 4380
TIK 4145
MIK 4132
Pma Billing han har största ansvaret, när fick man en kommentar från honom senast?

Empress

Post by Empress » 17 Jan 2019, 23:17

Fast oavsett Billing: det är ju inte hans fel publiken stannar hemma. En sak jag tänkte på; är det inte en sanslöst tråkigt hur man använder ljud/ljus? Spelistan än densamma som spelats sista 5-6 åren. Allt är värt att testa och justera för att locka ny (och gammal) publik.

smogz

Post by smogz » 18 Jan 2019, 10:15

Den där kanadensiska konsulten som Linköping tog in kanske vore nåt? Deras publiksiffror har ju ökat markant iår. Även Färjestad borde man lära av.

Tycker inte heller att det borde vara ett problem att få lära av framgångsrika lag i SHL, det är trots allt en gemensam produkt där alla tjänar på en ökande publik i alla arenor.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat

bsa

Post by bsa » 18 Jan 2019, 10:35

Färjestads publiksnitt ökar från en för deras del låg nivå, en kurva som följer lagets prestation.
Inget nytt under solen

Erwynn

Post by Erwynn » 18 Jan 2019, 10:58

smogz wrote:
18 Jan 2019, 10:15
Den där kanadensiska konsulten som Linköping tog in kanske vore nåt? Deras publiksiffror har ju ökat markant iår. Även Färjestad borde man lära av.

Tycker inte heller att det borde vara ett problem att få lära av framgångsrika lag i SHL, det är trots allt en gemensam produkt där alla tjänar på en ökande publik i alla arenor.
Har publiken varit svårflörtad tidigare?
– Jag tror inte det. Det är något nytt på gång i år. Vi har förbättrat allt från biljettpriser, sektioner och familjepaket. Vi har en dynamisk prissättning efter motstånd och dag. Sen har vi förbättrat kommunikationen ut till våra fans på ett helt annat sätt.

Inga ångvältare till förändringar direkt, dynamisk prissättning är något jag hoppas att dom tittar mer på än nu när man enbart höjer vissa priser inför helgmatcher/stormatcher. 100kr/stolen på Östra borde vara stående i veckomatcher som igår.
Hata allt.

snorhyveln

Post by snorhyveln » 18 Jan 2019, 11:09

Ställ Jimmie på Kvantum, Möller på COOP å Jocke på Maxi å sälj biljetter för en hundring. Givetvis iklädda sina matchtröjor.
Vet inte om jag är blåögd, men jag tror dom skulle sälja ut östra på en timme.

Pudas får väl ta Avion i Umeå. Efter hans uppträdande i Timrå blir det säkert populärt.

p-play

Post by p-play » 18 Jan 2019, 11:37

Det är klart att mättnad och att man tar allting för givet och väntar på slutspel spelar roll. Växjö har lite grann samma problem. En ännu större del spelar nog bekvämlighet och förbättrade TV-sändningar. Det är lätt hänt att man fastnar i TV-soffan och för övrigt samtidigt sparar 350 kr eller kanske det dubbla om man har familj. Hela kvällen försvinner vid ett besök på arenan för de flesta och när det är serielunk så prioriterar nog folk lite annorlunda. Det skall dock sägas att alla kan vara marknadschef när allting rullar på som ett självspelande piano. Det är när saker inte gör det som man ser vilka som har kompetens och även förmåga att tänka nytt. Det finns mycket att jobba på både vad gäller arrangemang och marknadsföring och vi hade redan för ganska många år sedan en tråd med väldigt många förbättringsförslag.

Empress

Post by Empress » 18 Jan 2019, 11:44

https://www.brynas.se/artikel/sn62ajqxv ... -pa-fredag

Tänk om AIK orkade göra en retro-match med 70-tals stuk på tröjor och reklamfritt en gång?
Kanske bara musik fråm 1978 och 2013??

75 års-firande blev en match mot Rögle, thats it?
Förra året var man missnöjd med under 5000 på hemmamatcher. Nu känns allt över 4000 som en bra siffra.

Empress

Post by Empress » 19 Jan 2019, 11:28

För 30 år sedan kunde Larry locka 20000 till torget
Kanske Billing får ringa Lars K om tips??

jimpa99

Post by jimpa99 » 23 Feb 2019, 15:28

Vet inte var posta denna fråga men släpper det här :

Vad heter låten som spelas efter att Oscar Möller gör mål i ladan ?
They say defense wins championships.

Post Reply